Adolf Øiens fond støtter reTyre!

Gjennom alle stadier av reTyre sin utvikling har vi mottatt viktig og betydelig støtte fra flere hold. Når vi nå får tildelingen på en halv million fra Adolf Øiens fond er det en viktig forskjell; nå handler det om kommersialiseringen og markedsføring av reTyre. 

Bygge merkevare

For det er mye å tenke på utover det å lage et godt produkt. Markedsføring og merkevarebygging er ikke egne fagfelt uten grunn, og med tiden har det utviklet seg kraftig med nye muligheter fra teknologi og kunders adferd. Hvorfor betaler man over 100% ekstra for en bag fra Nike, heller enn en fra et ukjent merke? Hvilket bilmerke tenker du på med en gang jeg nevner "trygg" og "familievennlig"? Det er ikke tilfeldig, men noe som er jobbet grundig med over lang tid. 

Hvem er kunden? 

Med reTyre måtte vi begynne relativt fra bunn. Til tross for flere markedsundersøkelser var det ikke enkelt å definere et tydelig svar på "Hvem er kunden?". Vi mottar interesse fra kvinner og menn, i alle aldre, fra hele landet og utover landegrensene. Noen understreker at det er fordi det er en enkel løsning, andre fordi den er fleksibel. Noen sykler av nødvendighet, andre lever for sykkelen sin. Og når du har jobbet deg frem til en godt vurdert hypotese for hvem kunden egentlig er, så skal du finne ut hvordan du kan nå disse kundene. Hva sier du, hvor sier du det, hvordan får du frem budskapet og hvordan måler du hva som fungerer? Det er mange spørsmål. 

Hvor langt er vi nå?

Etter en lengre prosess hvor vi har benyttet oss av ekstern hjelp ved flere anledninger, ser du mye av resultatet her. Nettsiden du nå leser på er utviklet av Mustasj, illustrasjoner av Olav Åsheim, grunnstenene og så mye mer av vår egen designer Brage Marvik, finpussing og rettesnorer av Cathrine Vik, foto av Torbjørn Buvarp. Dette er den korte listen over involverte, og hva de har bidratt med. 

Erkjennelse fra en teknolog

Som relativt fersk markedsføringssjef har det vært en stor overraskelse å dypdykke ned i markedsføringens kriker og kroker, bare for å oppdage nok en dør, nok et spørsmål, nok et verktøy og en ny link. Jeg tror ikke du noensinne kan føle deg som en ekspert på markedsføring som en helhet, isåfall har du god selvtillit. Med en teknisk bakgrunn fra et tungt fagfelt har jeg tidligere undervurdert hvor komplekst og uoversiktelig markedsføringsfeltet egentlig er. Hvor vanskelig er det å putte ut en post eller to på Facebook, liksom? 

Poenget er at det er ikke det det handler om. Det handler om hva du gjør, hvorfor du gjør det, hvordan du gjør det og hvordan du legger til rette for å lære av det. Bare å forstå Google Analytics er en krevende øvelse, eller for all del, å sette opp en fotoshoot tok meg omtrent 400% mer tid og energi enn jeg forventet i forkant. 

Alt jeg kan si, er at dette hadde ikke gått alene.

Til Adolf Øiens fond, alle som har hjulpet oss til nå og de som blir med videre: tusen takk! Dere er rå.